Dode Hoek

Een boeiende uitstap naar de haven van Antwerpen. Het 6de leerjaar gooide het voor één dag over een andere boeg. In de voormiddag een rondvaart door de Antwerpse dokken om het reilen en zeilen van de haven beter te begrijpen. 's Middags picknicken op het dak van het MAS en aansluitend een bezoekje brengen aan de tentoonstelling van de wereldhavens om er prachtige maquettes van de schepen uit de tijd van de wereldreizigers te bewonderen. Na een wandeling onder de Schelde, door de Sint-Annatunnel, wachtte Kris ons in de scheepvaartschool op. Onder zijn begeleiding werden de leerlingen op sleeptouw genomen doorheen een educatief klasspel over de maritieme wereld. Kapiteins, hoofdwerktuigkundigen en matrozen werden uitgedaagd om hun schip de juiste koers te laten varen. Als extraatje mochten we plaatsnemen in een echte reddingsboot. De terugreis werd eerst ingezet met de oversteek van de Schelde via de veerboot om vervolgens de bus op te stappen met alle leerrijke ervaringen van de dag.

Havenbezoek

De laatste dag voor de krokusvakantie staat traditiegetrouw in het teken van Carnaval. De stoet trok er nog eens op uit. Onze zesdeklassers zagen er opperbest uit.

Carnaval

Wat als je leerlingen uit het 6de leerjaar de kans geeft om deel te nemen aan de doebeurs? Dan ontdekken ze hun talenten, worden ze actief betrokken in de beroepenwereld en beleven ze heel wat plezier in zeer uiteenlopende domeinen.

In het 6de leerjaar gingen wij aan de slag met stop motions. Na het beschouwen van enkele voorbeelden werden de leerlingen zelf aan het werk gezet. De opdracht luidde als volgt: vertel in 24 (of iets meer) beelden een verhaal. De mooie resultaten van deze 1 seconde films zijn hieronder te zien. Veel kijkplezier.

 

StopMotion
Sneeuwpret op school (1e en 6e lj)

Met (on)bekende spelletjes aan de slag. Strategie, een tikkeltje geluk, inzicht en plezier maken. Dat waren de hoofdingrediënten van dit doorschuifsysteem. Coördinaten bepalen en benoemen, patronen vormen, spiegelen, (vlakke) figuren herstructureren, blokkenbouwsels onderzoeken en nabouwen. Dat waren dan weer de leerrijke elementen uit datzelfde doorschuifsysteem. Het ging er zeer ernstig aan toe.

Rekenspelletjes.

We lieten ons voor deze les inspireren door bekende en minder bekende kunstwerken. Herken je ze? Na de inspiratieronde was het tijd om zelf aan de slag te gaan. Er werd getekend, geschilderd, geknipt, geplakt,... Benieuwd naar het eindresultaat? Nog even geduld...

Kunst met vlakke figuren

Volg de avonturen van alle mediawijze klassen uit Vlaanderen via https://www.deschaalvanm.be/prikbord

Dit schooljaar nemen we met het 6de leerjaar opnieuw deel aan het project "De schaal van M" i.s.m. Ketnet, Mediawijs en Mediaraven. Een week lang worden de leerlingen ondergedompeld in de digitale wereld. Ze leren hoe het internet werkt en worden doorheen verschillende opdrachten mediawijs gemaakt. 

De mediahelden gingen met veel enthousiasme aan de slag. Na een weekje hard zwoegen mochten de leerlingen vandaag hun acties voor de Week Challenge uitvoeren. Onze inzending staat sinds vandaag online. Kijk en luister mee. Vanuit de redactie van Karrewiet kwam er alvast interesse naar de acties van de mediahelden uit het 6de leerjaar.

Ondertussen zijn de winnaars bekendgemaakt en valt ook onze school in de prijzen. Proficiat aan alle mediawijze deelnemers.