Jong geleerd is oud gedaan. Onder dat motto kregen de leerlingen van het zesde leerjaar een reanimatiecursus van het Rode Kruis.

Reanimatiecursus Rode Kruis

Tijdens het schoolfeest kon je in het 6de leerjaar o.a. kennismaken met de filmtechniek Green Screen. De zesdeklassers stuurden wie het wenste op reis. Dat allemaal op een ecologisch verantwoorde manier. Gelukkig was iedereen tijdig terug om samen te genieten van het slotnummer gebracht door alle leerlingen van onze school.

 

Schoolfeest-GreenScreen
Dode Hoek

Een boeiende uitstap naar de haven van Antwerpen. Het 6de leerjaar gooide het voor één dag over een andere boeg. In de voormiddag een rondvaart door de Antwerpse dokken om het reilen en zeilen van de haven beter te begrijpen. 's Middags picknicken op het dak van het MAS en aansluitend een bezoekje brengen aan de tentoonstelling van de wereldhavens om er prachtige maquettes van de schepen uit de tijd van de wereldreizigers te bewonderen. Na een wandeling onder de Schelde, door de Sint-Annatunnel, wachtte Kris ons in de scheepvaartschool op. Onder zijn begeleiding werden de leerlingen op sleeptouw genomen doorheen een educatief klasspel over de maritieme wereld. Kapiteins, hoofdwerktuigkundigen en matrozen werden uitgedaagd om hun schip de juiste koers te laten varen. Als extraatje mochten we plaatsnemen in een echte reddingsboot. De terugreis werd eerst ingezet met de oversteek van de Schelde via de veerboot om vervolgens de bus op te stappen met alle leerrijke ervaringen van de dag.

Havenbezoek

De laatste dag voor de krokusvakantie staat traditiegetrouw in het teken van Carnaval. De stoet trok er nog eens op uit. Onze zesdeklassers zagen er opperbest uit.

Carnaval

Wat als je leerlingen uit het 6de leerjaar de kans geeft om deel te nemen aan de doebeurs? Dan ontdekken ze hun talenten, worden ze actief betrokken in de beroepenwereld en beleven ze heel wat plezier in zeer uiteenlopende domeinen.

In het 6de leerjaar gingen wij aan de slag met stop motions. Na het beschouwen van enkele voorbeelden werden de leerlingen zelf aan het werk gezet. De opdracht luidde als volgt: vertel in 24 (of iets meer) beelden een verhaal. De mooie resultaten van deze 1 seconde films zijn hieronder te zien. Veel kijkplezier.

 

StopMotion
Sneeuwpret op school (1e en 6e lj)

Met (on)bekende spelletjes aan de slag. Strategie, een tikkeltje geluk, inzicht en plezier maken. Dat waren de hoofdingrediënten van dit doorschuifsysteem. Coördinaten bepalen en benoemen, patronen vormen, spiegelen, (vlakke) figuren herstructureren, blokkenbouwsels onderzoeken en nabouwen. Dat waren dan weer de leerrijke elementen uit datzelfde doorschuifsysteem. Het ging er zeer ernstig aan toe.

Rekenspelletjes.